Vznik nového automobilu doprovází mnoho práce, než je představen finální vůz, který si zákazníci kopují. Každému novému automobilu předchází výroba několika modelů a funkčních prototipů. Některé prototipy a studie v sobě zkrývají velmi zajímavá řešení, ktPřed časem jsme Vám přinesli reportáž o Škoda Auto muzeu, které trpí nedostatkem výstavních prostor. Z těchto důvodů byl zpřístupněn depozit, kde se nacházejí hlavně prototipy z šedesátých a sedmdesátých let. Také zde odpočívají studie posledních roků a najdeme zde i několik závodních speciálů, které se nesmazatelně zapsaly do Škodovácké historie.

V depozitu k nejstarším patří dva prototipy, kdy se hledala nová koncepce pro novou řadu, ze které pak vzniklo embéčko. Prvním je Škoda 976, která měla motor ve předu včetně pohonu předních kol, tak zvaně „vše ve předu“. Druhým je Škoda 988 z roku 1957 a ta již měla motor v zadní části. Zároveň byla poháněná zadní náprava a tím vznikla koncepce „vše v zadu“. Další tři roky se stále pracovalo na vývoji, než v letech 1960-1961 vznikla prototipová serie 50 kusů Škoda 990 NOV. Zde již byly patrné finální tvary vozů Škoda 1000 MB. Sem patří i další zajímavý prototip nacházející se v depozitu Škoda 990 NOV combi z roku 1963. Toto provedení se však na základě výsledků zkoušek nedočkalo sériové výroby.   

Další skupinkou prototipů, jsou předchůdci vozu Škoda Favorit/Forman. První prototipy vznikaly úpravou karoserie typu Škoda 105/120, kde se zkoušel již motor v přední části, ale pohon zadní nápravy. Postupně se karoserie těchto předchůdců Favoritu postupně menila a zvětšovala. Poslední prototipy by podle našeho názoru byly velice konkurence schopné a větší obsah motoru nebyl k zahození. Ale politická doba určila jinak a na scéně se objevil Favorit a zněj opět několik neuskutečněných prototipů. Jednalo se o provedení sedan z roku 1986 nebo kupé z roku 1987.

 

Poslední skupinu prototipů tvoří jak je na tuto dobu typické označení „studie“. Velmi prestižní je Škoda Tudor Design z roku 2002 na podvozku Škoda Superb. Bohužel tento prototip se do výroby nedostal. Následující prototipy Roomsteru a Yetiho se již na výrobní linku dostali a jejich potomci již jezdí po silnicích celého světa.
                  

Svůj podíl na výrobě nových vozů mají i závodní speciály a zde v depozitu jich najdeme hned několik. Zajímavý je prototip následníka nesmrtelné Škody 130 RS. Tím je Škoda 130 RS EVOLUTION pod interním označením Š739 z roku 1977. Za povšimnutí stojí i Škoda 130 RS kategorie A skupiny 5 ve kterém se zkoušel i celohliníkový čtyřválec o objemu 1589 cm3 a výkonu 186 koní. Dále se v depozitu nachází Škoda 130 LR a několik Favoritů, které dobře navázali na výborné výkony stotřicítek RS. Expozici závodních speciálů uzavírá Škoda Octavia WRC EVO2, která dojela na třetím místě na Safari Rally Kenya 2001.

Závěrem procházky po depozitu ještě nesmím zapomenout na dvě buggyny. Tou první je typ 729 a  byla konceptována jako plážový vůz. Druhou je Škoda Buggy typ 736 na kterém se podíleli i učni SOU. Nyní si prohlédněte naši fotogalerii a sami uznáte, že tyto exponáty by si zasloužily také svoji halu přímo v prostorách muzea.