Vrchol sezóny pro všechny fanoušky historických sportovních vozů, Grand Prix Revival, proběhla od 4. do 6. července v Brně. ŠKODA AUTO na legendární Masarykův okruh vyslala dva závodní veterány: vozy ŠKODA 1100 OHC z roku 1958 a ŠKODA F3 z roku 1965.
ŠKODA Motorsport
„ŠKODA provozuje motoristický sport na špičkové úrovni už téměř 113 let,“ říká Michal Velebný, koordinátor restaurátorské dílny ŠKODA Muzea v Mladé Boleslavi. „Naše sportovní historie sahá od legendárních úspěchů na počátku 20. století až po aktuální triumfy vozu ŠKODA Fabia Super 2000 v mezinárodních soutěžích. Historické závodní vozy, prezentované v Brně, ve své době výrazně ovlivnily sportovní pověst značky a patří ke klenotům naší sbírky,“ dodává Velebný.
ŠKODA 1100 OHC (typ 968) z roku 1958
Byl vyvinutý pro závody prototypů. Ve své době byly vyrobeny pouze dva exempláře, jeden z nich byl nyní k vidění v Brně. Díky otevřené laminátové karoserii vůz váží pouze 550 kilogramů. Maximální rychlost činí 190 km/h. Pod kapotou pracuje podélně umístěný řadový čtyřválec s dvojitým ventilovým rozvodem OHC. Motor, který okouzlí svým sytým akustickým projevem, má zdvihový objem 1.089 cm3 a podává výkon 92 koňských sil při 7.700 ot/min. Do kokpitu tohoto vozu na přelomu padesátých a šedesátých let minulého století usedali závodníci Václav Bobek st., Václav Čížkovský, Josef Vidner a Jaroslav Bobek.
ŠKODA F3 (typ 922/II) z roku 1965
Pro okruhové závody mezinárodní formule 3 vyvinula ŠKODA v roce 1965 plnokrevný závodní vůz ŠKODA F3 (typ 922/II), který byl vyroben pouze ve třech exemplářích. Motor o zdvihovém objemu 999 cm3 má výkon 92 koňských sil při neuvěřitelných 8.000 ot/min a závodní vůz s ním dosahuje rychlosti až 210 km/h. Základní agregát pocházel z vozu ŠKODA 1000 MB a byl speciálně odladěn pro závodní využití. ŠKODA F3 je díky odlehčené karoserii na bázi laminátu velice lehká, váží pouze 400 kilogramů. Rám vozu je svařen z tenkostěnných trubek, potřebnou agilitu na trati vozu umožňuje nezávislé zavěšení kol. Pružiny a tlumiče jsou umístěny uvnitř karoserie, což snižuje aerodynamický odpor. V letech 1965-1970 absolvovala ŠKODA F3 řadu závodů v Československu a účastnila se i závodních sérií v zemích tehdejšího východního bloku. Za volantem přitom seděli piloti jako Václav Bobek st., jeho bratr Jaroslav Bobek nebo Miroslav Fousek.
Brno Grand Prix Revival
O prvním červencovém víkendu (4. až 6. července 2014) se na brněnském Automotodromu konal Brno Grand Prix Revival. Diváci se mohli vidět na zhruba 200 historických závodních vozů, mezi nimi i vítězné vozy závodů Formule 1 z let 1967 až 1982, sportovní vozy z 24hodinového závodu v Le Mans či historické automobily kategorie GT.
113letá sportovní tradice značky ŠKODA
Účastí na Grand Prix Revival potvrzuje ŠKODA svou skvělou a dlouhou sportovní tradici, která sahá až do roku 1901. Pouhých pět let po založení podniku se oba průkopníci mobility Václav Laurin a Václav Klement rozhodli pro angažmá v motoristickém sportu. V červnu 1901 se tovární jezdec Narcis Podsedníček na jednoválcovém motocyklu účastnil dálkového závodu Paříž-Berlín. Závod vyhrál, kvůli absenci časomíry byl ale diskvalifikován. Touto jízdou však položil základní kámen sportovního působení automobilky ŠKODA.
V uplynulých 113 letech byla ŠKODA mimořádně aktivní ve světě mezinárodního motoristického sportu. Česká automobilka má na kontě například vítězství v závodě, který byl označován za první „Mistrovství světa motocyklů“ z roku 1905, úspěchy na Rally Monte Carlo, ve známém závodě Targa Florio i v závodě 1000 mil československých. Po druhé světové válce startovaly závodní vozy ŠKODA i v závodech 24 hodin Le Mans. V sedmdesátých a osmdesátých letech minulého století byla ŠKODA 130 RS nonplusultra českého motoristického sportu. Od své premiéry v mezinárodních rally před pěti lety budí na mezinárodních tratích pozornost také ŠKODA Fabia Super 2000. Jen v roce 2013 vyhrál speciál z Mladé Boleslavi tři kontinentální soutěžní mistrovství – v Evropě, v Asii a v Jižní Americe.