Jízda historických vozidel do vrchu „Rataják 2012“ po tzv. „nové silnici“, postavené v 90. letech 19. století, která umožnila průjezd Ratajemi nad Sázavou velmi pohodlným způsobem neomezujícím šířku povozů jako kdysi stará cesta „Pod bránou“.
Rataje nad Sázavou
Nová, v roce 1940 žulou vydlážděná silnice má stejný charakter jako historické trasy závodů do vrchu v Alpách, po kterých kdysi jezdívali závodníci zvučných jmen jako byli Nuvolari, Chiron, Junek, nebo Caracciola. Podle tohoto vzoru se v loňském roce jel v Ratajích nad Sázavou první ročník.
Rataják 2012
V loňském roce jsme na místě měli pouze našeho spolupracovníka Fílu, který pro vás připravil reportáž včetně fotogalerie. Letos na druhý ročník jsme již vyrazili i s veteránem. Původní volba byla Olinova Škoda 1000 MBG, ale nakonec byl ráno zvolen mladší veterán Škoda 100 z roku výroby 1972.
Škoda 422
Na startu se sešlo 23 soutěžících, kteří si to rozdali ve dvoukolové jízdě pravidelnosti. Pro nás nejzajímavějším veteránem startovního pole byla Škoda 422 z roku 1931. Dvoudvéřová karoserie (TUDOR), ve které je zážehový čtyřdobý kapalinou chlazený řadový čtyřválcový motor o zdvihovém objemu 1165 ccm. Maximální výkon je 22 koní při 2.800 ot/min.
A kdo vyhrál?
Pořadatelé hned v rozpravě upozornili „nepředpokládáme, že své stroje vybavíte elektronickým měřením“, a ještě dodali „my měříme obyčejnými mechanickými stopkami, systémem jak zmáčknu tak zmáčknu a proti naměřenému času se navíc zříkáte odvolání“. A jak bývá na těchto soutěžích zvykem, vítězem jsou stejně všichni, ať dojeli první, nebo čtyřicátí. Jen prozradíme, že o vítězství si to rozdaly dvě dámy.