Představovat někomu embéčko asi není potřeba. Znají ho i později narození a v současné době se z něho stává vyhledávaný veterán. Ale ne všichni vědí, co znamenají písmena MBX a MBG.
Právě prvně vozy Škoda 1000 MBX a Škoda 1100 MBX občas šokují své obdivovatele pouze dvojící dvěří a chybějícím středovým sloupkem. Právě tito krasavci měly svůj již desátý sraz v Mladé Boleslavi, který pořádá Club MBX Praha a Autoklub Škoda Mladá Boleslav. Pořadatelé po loňském roce, kdy přijelo jednadvacet dvoudvířek, letos očekávali menší účast. Ale opak byl pravdou. Nakonec se objevilo 22 vozů MBX doplněné ještě třemi klasickými embéčky a jedním MBG.
Účastníci srazu MBX 2010 se začali sjíždět mezi osmou a devátou hodinou před Škodovácké muzeum v Mladé Boleslavi. Po deváté hodině nastala prohlídka muzea a depozitu s výkladem průvodce. Celou návštěvu poté zakončil film o historii vozů Škoda. To už se pomalu celá kolona začala řadit a připravovala se na spanilou jízdu městem přez Kosmonosy k Bakovu, kde byl zajištěn oběd. Celou kolonu vedla stodvacítka v barvách veřejné bezpečnosti a občasným houkáním dávala okolí najevo, že se děje něco miřádného.
A že vozy s označením MBX jsou nevšední Vám napoví trocha historie. Vozy Škoda 1000 MBX De-luxe (typ 990T) se vyráběly v letech 1966 – 1968 a bylo jich vyrobeno 1403 vozů, kde byl dvoukarburátorový litrový motor. Po náběhu motoru s výšeným obsahem na 1,1 litru bylo v letech 1967 – 1969 vyrobeno ještě 1114 vozů Škoda 1100 MBX De-luxe (typ 723). Jak už jsem zmínil v úvodu, typickým znakem MBX byla karoserie bez pevného středního sloupku. Boční skla bylo možno spustit i se středním sloupkem. Další zajímavostí je negativní sklon zadního sloupku, na který navazuje zadní panoramatické sklo s parametry amerických vozů z padesátých let. V době vzniku ještě soudruzi zkoušeli vůz Škoda 990 Roadster s pevnou odnímatelnou střechou Hardtop, ale zde zůstalo pouze u prototypu. Dalším typem,který se ještě odlišoval od běžných embéček je Škoda 1000MBG De-luxe, kam byl montován stejný motor jako do modelů Škoda 1000 MBX De-luxe. Embégéčka se vyráběla v letech 1966 – 1968 v počtu 3287 vozů a většina jich putovala na vývoz.
Ale abych se opět vrátil ke srazu, jehož odpolední spanilá jízda Českým Rájem vedla na hrad Trosky. Kolona tří desítek vozů budila při průjezdu vesničkami patřičnou pozornost místních obyvatel a míjejících řidičů. Pod hradem Trosky bylo zajištěné místo pro parkování, a někteří dvouhodinovou přestávku využili k návštěvě hradu. Tuto příležitost jsme si nenechali ujít ani my a přinášíme Vám i několik fotografií z hradu Trosky. Tato romantická zřícenina je hlavní dominantou Českého Ráje. To už se sraz chýlil ke svému závěru, ale ještě následovala společná večeře v nadaleké nově zrestaurované restauraci.
Po večeři došlo na předání Pamětních listů každému účastníkovi srazu a předání plaket pro nejhezčí vozy Škoda MBX. Po zkončení akce ještě někteří využili krásného prostředí s dominantou Trosek v pozadí k nafocení svého miláčka. Se zapadajícím sluncem se všichni zúčastnění začali rozjíždět k domovům a do paměti se jim vryje další hezký sraz, na který se vetšina určitě příští rok vrátí. Nyní si prohlédněte fotografie a projeďte si sraz pomocí naší fotogalerie.