Již 70. let hřmí v ulicích Monaka závodní speciály nejrůznějších motoristických šampionátů, mezi kterými nechybí ani královská disciplína F1. Kde jsou její začátky?
Závody na náměstí
Velká cena Monaka je již sedm desítek let vrcholem každé sezóny F1. Těsné předjíždění, malé uličky a diváci blízko u tratě a klepající se okenní tabulky, patří k celému závodění absolutně neodmyslitelně.
Původně probíhaly měření jízdy kolem přístavu již v roce 1928. O spojení města se závoděním se postaral místní hlava monopolu výroby cigaret Anthony Noghés, který se stal generálním komisařem nově založeného klubu Automobile Club de Monaco, který vzešel z cyklistického spolku.
Tento muž vytyčil novou trať přímo ve městě a okruh zaujal i místního závodního šampiona Louise Chirona. Zpracované materiály byly představeny tehdejšímu panovníkovi Ludvíkovi II. Který rychle pochopil potenciál, který se ve spojení království se závoděním ukrývá. Vůbec nejpřesvědčivějším faktem se totiž stala možnost nalákání bohatých návštěvníků, protože turisté do té doby o Monaku mnohdy ani neslyšeli.
První Gran Prix se jelo v roce 1929 a po 100 odjetých kolech se stal vítězem Angličan William Grover-Williams se svou Bugatti 35B. Ironií osudu bylo, že místní hrdina Chiron se závodu neúčastnil, protože dal přednost závodům v zámoří, konkrétně 500 mil Indianapolis.
Od té doby se vozy prohánějí Monackými ulicemi v pravidelném sledu. Monacká vláda nechala z trati odstranit tramvajové koleje, vybavila jí hladkým asfaltem a zapracovala na bezpečnostních opatřeních.
Závody až do války lákaly stále větší počet lidí, které hypnotizovala nebezpečně úzká trať. Roku1935 musela být kvůli bezpečnosti zúžena legendární úzká šikana, která byla příčinou sic divácky atraktivních, ovšem pro jezdce nebezpečných momentů.