Ano, v těchto dnech skutečně slavíme výročí 60 let od premiéry vozu Mini, který se stal malou velkou britskou legendou. Čím je pro Volkswagen Brouk, Pro Italy Fiat, tím je pro Angličany Mini.
Malá velká legenda
Důvodem pro vznik úsporného minivozu se stala vysoká cena benzínu, způsobena Suezskou krizí v roce 1956. Vůz byl navržen Alecem Issigonisem, který mu propůjčil moderní koncepci s motorem uloženým vepředu napříč a hnanou přední nápravou. Kola umístěná až do rohu karoserie zajišťovala cestujícím dostatek místa a vozu propůjčovala velmi dobré jízdní vlastnosti.
Vůz se začal vyrábět ve společnosti British Motor Corporation pod značkami Austin Severn a Morris Mini-Minor. V roce 1969 se ale slavné Mini stalo samostatnou značkou. Kromě dvoudveřového sedanu se automobil vyráběl i ve verzi kombi, dodávka a také jako pick-up.
Cenově dostupný, úsporný a překvapivě prostorný vůz, byť s délkou jen něco málo přes tři metry a šířkou ani ne metr a půl, se stal okamžitě bestsellerem. Mezi roky1962 až 1977 se jej prodalo přes 200 tisíc kusů ročně. Hranici milion prodaných exemplářů Mini překonalo v roce 1965, a když byla produkce průběžně modernizovaného vozu po více než čtyřiceti letech ukončena, mohl si výrobce na své konto připsat 5,5 milionu prodaných kusů.
Mini je dodnes velice žádaným vozem a stále jde s dobou. Svědčí o tom i připravovaná čistě elektrická verze, která by se měla představit co nevidět.