Skvělý ohlas sklidila expozice společnosti ŠKODA na 25. ročníku veletrhu Techno-Classica v Essenu (10. až 14. dubna). Obdivovat bylo možno dva klenoty z dějin motoristického sportu značky ŠKODA. Jednalo se vzácný soutěžní speciál ŠKODA 200 RS a o vůz ŠKOD

ŠKODA MUZEUM

Všichni návštěvníci byli nadšeni z klasických vozů značky ŠKODA, které byly dovezeny z nového ŠKODA MUZEA v Mladé Boleslavi. Společnost ŠKODA ukázala v Essenu dva vrcholné představitele motoristického sportu, jenž má ve firmě tradici dlouhou bezmála 112 let. Absolutní raritou byl soutěžní speciál ŠKODA 200 RS vyrobený v počtu pouhých tří exemplářů. Vůz 200 RS ve své době vycházel z automobilu ŠKODA 110 R Coupé, pod kapotou pracuje dvoulitrový čtyřválec o výkonu 163 koní, jehož výkon je přenášen na zadní kola prostřednictvím pětistupňové převodovky. ŠKODA 200 RS váží pouhých 850 kg a dosahuje maximální rychlosti 250 km/h. Hned při svém premiérovém závodě, kterým byla v roce 1975 Rally Šumava, vůz zvítězil. Také ŠKODA 130 RS, speciál, který byl vítězem ve své třídě na Rally Monte Carlo, přitahoval pohledy znalců automobilové historie a fanoušků motoristického sportu.

ŠKODA 200 RS

„Naše prezentace v Essenu byla velkým úspěchem,“ říká Eva Ticová, vedoucí restaurátorské dílny ŠKODA MUZEA. „Závodní vozy jako ŠKODA 200 RS pochopitelně nevidíte každý den. A historická galerie vozů Rapid dojemně ukazovala velkou tradici naší značky v nižší střední třídě,“ dodává Eva Ticová.

ŠKODA 420 Rapid

Ve 30. a 40. letech 20. století a později i v 80. letech existovaly v kategorii kompaktních vozů různé modely pod názvem ŠKODA Rapid. Na veletrhu Techno-Classica prezentovala česká automobilka mimo jiné úplně prvního nositele tohoto jména. Byl jím automobil ŠKODA 420 Rapid z roku 1934, kterého se vyrobilo pouhých 480 kusů. Společnost mu dělaly i další tři poklady ŠKODA MUZEA: ŠKODA Rapid (typ 914) v elegantním dvoubarevném provedení, ŠKODA Rapid Sport (typ 421) z roku 1937 a ŠKODA Rapid OHV (typ 922) s proudnicovou karoserií vyrobený roku 1940. Vůz Rapid OHV (zkratka označuje ventily uložené v hlavě motoru) vznikl v letech 1938 až 1941 v počtu pouhých 110 exemplářů. Kromě toho bylo možné v Essenu vidět také automobil ŠKODA Rapid (1939) s dálnicovou karoserií jakož i dva představitele kupé ŠKODA Rapid 135 vyráběného v letech 1987 až 1990.

Techno-Classica ŠKODA

Svou účastí na veletrhu Techno-Classica ŠKODA opět ukázala bohatství historie české automobilové značky. Společnost ŠKODA je jednou z nejstarších automobilek na světě. Od roku 1895 se v sídle firmy v Mladé Boleslavi vyráběla nejprve jízdní kola a motocykly, od roku 1905 následovaly také automobily.