Většina světových výrobců se snaží obohatit svůj výrobní program o sportovní, případně otevřený automobil. Nejinak tomu bylo u firmy Škoda. Připomeňme předválečné dvojsedadlové roadstery Popular a malou serii roadsterů a coupe označenou Monte Carlo.
Po válce vznikají slavné tudory. V Kvasinách je v omezeném množství vyráběna otevřená dvousedadlová karoserie. Tyto vozy jdou však na vývoz a u nás jich moc nejezdilo. Dochovalo se jich pouze pár. V 90. letech však bylo prokazatelně vyrobeno několik kopií těchto vozů, které se pohybují na našich veteránských srazech. V polovině 50. let se zrodila Škoda 440, lidově zvaná Spartak. Téměř s náběhem výroby tohoto typu dochází ke snaze zkonstruovat a vyrobit na bázi tohoto typu otevřený automobil. Bylo snahou zachovat co největší množství unifikovaných dílů. První prototypy měly tedy mírně upravené dveře a přední sklo, zadní část vozu byla podobná vozidlu Š 440. Takto vytvořená vozidla byla však proporciálně nevyvážená, proto byla i zadní část překonstruována, snížena. Byla vytvořena celá nová zadní část včetně kapoty a zadního čela. Vznikla Škoda 450.
Jelikož šlo o snahu o sportovnější vůz, tak konstruktéři upravují motor na vyšší výkon. Dosáhli toho zvýšením komprese na 8,4. Byl vytvořen ostřejší vačkový hřídel, sací ventily měly větší průměr, výfukové byly vyrobeny z kvalitnějšího materiálu. Písty měly shora jiný tvar. Bylo změněno sací a výfukové potrubí. Místo jednoho karburátoru používaly Š 450 karburátory dva, označené Jikov 32 SOPb. Rozdělovač na vozidlech Spartak měl podtlakovou regulaci bodu zážehu, na Š 450 bylo použito rozdělovače s odstředivou regulací (byl na první pohled užší a bez trubičky ke karburátoru). Další změnou oproti Š 440 bylo spodní hliníkové víko motoru. Vůz, který důvěrně znám, má výrobní číslo karoserie 101 a byl vyroben v roce 1958. Seriový motor má výkon 36,8 kW ( 50 koni ) při 5500 ot. / min. Na motor navazuje suchá jednokotoučová mechanicky ovládaná spojka a čtyřstupňová převodovka s řazením pod volantem. To díky množství převodů a pák přinášelo v pozdější době při opotřebování řadu problémů při řazení, a proto byl tento systém vyměňován za řazení přímé na víku převodovky. Motor byl uložen na silentblocích na rámu, který tvoří centrální trouba, vpředu rozvidlená pro uložení motoru a převodovky. Vzadu je skříň rozvodovky se zadními kyvnými rameny a napříč uloženým listovým perem s teleskopickými kapalinovými tlumiči. Přední nápravu, totožnou se Škodou 440 tvořila kyvná ramena nahoře a listové, příčně uložené pero dole. Řízení bylo šroubem s maticí a poměrně složitým systémem spojovacích tyčí a pomocného čepu řízení. Řízení bylo poddimenzováno a pokud nebylo včas promazáváno, docházelo k vytlučení krátkých svislých čepů a pomocného čepu řízení. Také vůle řízení, které se sčítají, bývají značné. Brzda je hydraulická bubnová na všechna kola. Původní rozměr pneumatik byl 5,50 x 15, ráfek 3,50 D x 15. V dnešní době však většina strojů používá novější rozměr 5,90 x 15 montovaný na Octavii od r. 1961. Palivová nádrž je umístěna vzadu v pravém blatníku, plnící otvor je seshora kruhovým otvorem, který se celý zaklapne do karoserie. Benzin je čerpán k motoru palivovým membránovým čerpadlem umístěném na motoru. Pokud vozidlo bylo odstaveno a řidič chtěl načerpat palivo do karburátorů ručně, musel být motor natočen tak, aby pumpa fungovala.(V určité pozici motoru pumpa palivo nebrala). Startér měl mechanické startování pomocí lanka, které ústilo pod přístrojovou deskou uprostřed. Vedle něj se nachází lanko ovládání sytiče. Elektroinstalace má 12 V, dynamo dává 200 W a zajímavostí je ukostření + polu baterie. Karoserie je celokovová se dvěma sedačkami vpředu a nouzovou lavicí za nimi. V případě nepřízně počasí se dala zakrýt skládací plátěnou střechou, která ve složeném stavu byla umístěna v kapse za nouzovou sedačkou. Byla zakryta koženkovým krytem.
Na podzim 1959 dochází k přepracování stávající řady Š 440, 445 a 450. Vzniká typ Octavia, Octavia super a Felicia. Nejvýraznější změnou je použití zcela nové konstrukce přední nápravy. Původní nápravu nahradila lichoběžníková náprava se spirálovitými pružinami, teleskopickými tlumiči a příčným krutným stabilizátorem. Vůz Felicia typ 994 dostává proti Š 450 další kosmetické změny. Nárazníky již nejsou z jednoho kusu, ale jsou vyráběné ze tří částí. Přístroje jsou již černé, obdobné se Škodou Octavii, ale s rychlostí do 160 km / h. Mizí ozdobné lišty a nápisy Škoda 450 a jsou nahrazeny nápisem Felicia. Začíná se také vyrábět krátká laminátová střecha, která se dá celkem snadno nasadit po odmontování střechy plátěné na karoserii vozidla. Slouží k provozu v chladnějším počasí. Mění se zadní koncová světla, již nejsou celočervená s odrazkou uprostřed, ale červeno oranžová, odrazka je zvlášť. Další konstrukční změny přichází s modelovým rokem 1961.Původní maska „žralok“ je nahrazena maskou užší se zapuštěnou mřížkou z malých obdélníků. Mizí tzv. kaplička na přístrojové desce a je nahrazena deskou rovnou s novými přepínači. Je potažená koženkou. Startér je elektromagnetický, řazení se přesouvá na podlahu, přední nedělená sedačka se přestává montovat a je nahrazena dvěma samostatnými sedačkami. Vzadu, v duchu tehdejší mody přibývají křidélka, otvor na tankování se přemísťuje na bok blatníků. Tvaru křidélek je přizpůsobeno i zadní osvětlení vozidla. Vozy Felicia měly téměř totožný motor se Škodou 450. Tedy o obsahu 1089 ccm. Montují se také nové karburátory Jikov. Počátkem 60.let vzniká Felicia Super typ 996. Je namontován motor 1221 ccm s výkonem 55 koní. Také laminátová střecha mění tvar. Prodlužuje se a zadní okénka jsou otevírací. Při montáži není třeba odstraňovat plátěnou střechu. Kola mají rozměr 5,90 x 15. Vozy Š 450 a nové Felicie mohly být na přání ozdobeny tzv. drátovými poklicemi s centrální křídlovou matkou. Po roce 1960 se používá obyčejná chromovaná poklice, pod kterou se vkládá lisované hliníkové mezikruží. Původní symetrické světlomety (rámeček se štítkem) byly nahrazeny asymetrickými (rámečky pravidelného tvaru).
Výroba končí v roce 1963, vozů 450 bylo vyrobeno 1010 kusů, Felicií celkově 14 863 kusů v obou variantách. V dnešní době je u nás toto vozidlo velmi oblíbené. Díky své zajímavé konstrukci se jich dochovalo relativně dosti velké množství. Další se renovují. Jejich renovace je celkem nenáročná. Automobil je to jednoduchý, díly se dají celkem snadno sehnat na burzách, některé se dokonce vyrábí jako kopie nově. Ceny dle inzertních serverů se pohybují od 40 000,- Kč za vrak, přes 150,- tisíc za slušné pojízdné auto až po 400 000,- za špičkově zrenovované stroje. Na srazech HV jsou Felicie velmi časté a dodnes vyvolávají vzpominky ve starších návštěvnících na dobu jejich mládí. Stroj na fotografiích je ze "stáje" Historic Car Clubu Mohelnice.
Technická data modelu r.v. 1961:
tovární značka: Škoda
typ: Felicia 994
počet válců motoru: 4
zdvihový objem motoru: 1089 ccm
výkon motoru: 36,8 kW/5500 ot./ min
počet míst: 2 + 2
celková délka: 4065 mm
celková šířka: 1600 mm
celková výška: 1380 mm
rozvor: 2390 mm
provozní hmotnost: 895 kg
povolená hmotnost: 1230 kg
počet náprav – z toho poháněných: 2/1
nejvyšší rychlost: 130 km/hod
převodovka: manuální 4 stupňová
zapalování: cívka
karburátor: Jikov 32SPOb 2 kusy
palivový systém: mechanická palivová pumpa
pohon: zadní, kardan
brzdový systém: přední i zadní hydraulické bubnové
kola přední: 4J x 15
kola zadní: 4J x 15
pneumatiky přední: 5,90 x 15
pneumatiky zadní: 5,90 x 15
Mgr.Tomáš Kunštátský
Převzato z Eurooldtimers.com
Fotografie modelu r.v. 1961: