Mladoboleslavské závody Škodovy neustávají zdokonalovati svůj výběr typů, tak aby vždy vyhovovaly požadavkům doby. Nyní přinášejí svůj nový typ „633“. První číslo 6 známo znamená počet válců motoru, další dvě 33 znamenají počet koní motoru. Celkem bylo vyrobeno 504 vozů v letech 1931-1934.Cena byla u sedanu 47.500,- Kč a u tudoru 45.500,-Kč.

Hlavní znaky nového typu jsou tyto: pružný šestiválcový motor s přebytkem síly, mohutná akcelerace, překvapující stoupavost na přímý záběr, veliká rychlost i při jízdě do vrchu, úspornost a spolehlivost provozu, snadnost řízení, bezhlučný a klidný chod, bohatá výbava a prostorná karoserie. Jak a z jakých důvodů došlo k vytvoření tohoto typu? Byl to hlavně zřetel k požadavkům současné doby a dále k celkové vývojové tendenci automobilismu, která se projevuje ve všech zemích odklonem od vozů velkých k vozům středním a malým. Na trh přicházejí vozy čím dále tím menší a tím se posunuje dosavadní hranice mezi jednotlivými kategoriemi osobních automobilů. Typy, pokládané do nedávna za vozy malé se stávají vozy středními. Malé a stále levnější vozy přebírají postupně – při svém pronikání do širších konsumentských vrstev – úkoly silnějších a větších strojů. Tím se zvyšují požadavky na typy, které se tímto vývojem dostávají do vyšších kategorií. Zůstává však příkaz úspornosti a levnosti a požadují se vlastnosti, které jsou charakteristickou vozů ještě silnějších, požaduje se velká rychlost a výkon, bohatá výbava a vkus.

Nový typ 633 má motor o šesti válcích o výkonu 33HP. Válce jsou lity v bloku a mají snímací hlavu. Ventily jsou umístěny po straně a jejich rozvod se vyznačuje zvláště tichým chodem. Motor má velmi silný klikový hřídel, pečlivě vyvážený staticky i dynamicky, uložený ve čtyřech ložiskách a opatřený antivibrátorem. Písty jsou speciální konstrukce a jsou hliníkové. Mazání je oběžné, tlakové, s dvojnásobným čištěním oleje. Zapalování je Gateriové a sestává se z dynama (12V/80W), s regulací napětí, z akumulátorové baterie o velké kapacitě, cívky a rozdělovače. Změna předstihu jest samočinná. Karburátor jest opatřen starterem, jenž umožňuje okamžité natočení motoru za každého počasí. Sací trubka je předehřívána výfukovým hrdlem. Přímo na karburátoru je montován čistič paliva a filtr nassávání vzduchu.

Spojka je suchá, disková a převodová skříň tvoří s klikovou skříní celek, zavěšený v rámu na gumových blocích. Tři rychlosti vpřed a zpětný běh se řadí dlouhou ruční pákou. Spojovací hřídel je staticky i dynamicky dokonale vyvážen. Zadní náprava tvaru „banjo“ je lisovaná v celku z ocelového plechu a má střední část vystuženou žebrováním. Diferenciál i kuželové soukolí s ozubením „Gleason“ jsou snadno přístupny. Přední náprava je chromnikl-ocel. Náboje předních kol jsou otočné na silných kuličkových ložiskách. Řízení šroubem a matkou vyniká lehkým chodem. Přední kola se vrací samočině do přímého směru. Pružný volant. Rám lisovaný ze silného ocelového plechu, je nad zadní nápravou vyhnut a odpružen v nosič kufru. Jeho lehkost jest zajištěna pěti příčkami. Vozová pera, velmi dlouhá a uložena šikmo k ose vozu, jsou doplněna protilisty a opatřena hydraulickými tlumiči. Brzdy jsou na všech kolech, jsou ovládány systémem šesti lan a jsou velmi účinné. Ruční páka působí nezávisle na obě brzdy zadních kol. Snímací kola, lisovaná z ocelového plechu, s obručemi pro balonové pneumatiky 4.75-18 W.B. Benzínová nádržka obsahuje 35 l. Trojcestný vypouštěcí kohout umožňuje buď částečné nebo úplné vypráznění nádržky a tím poskytuje řidiči reservu paliva. Na vozidlo je montován dokonalý tlumič výfuku. Elektrické zařízení obsahuje kromě bateriového zapalování ještě elektrický spouštěč a zapínací skřínku. Velké reflektory na silných držácích jsou vyztuženy tyčí. Obsahjí tři světla : dvě pro jízdu a jedno signální. Vzadu jsou umístěna číslová svítilna kombinovaná se svítilnou „stop“. Zařízení jest opatřeno snadno přístupnými pojistkami.

Karoserie tohoto typu jsou vyráběny jako sedan, tudor a cabriolet. Jejich moderní tvar se zaoblenými hranami, šikmou přední stěnou a táhlými blatníky je zdůrazněn novým chladičem šípového tvaru, mírně zpět skloněným a opatřeným ozdobnou mříží. Karoserie ze silného ocelového plechu je vyztužena kostrou ze tvrdého dřeva. Přední sedadla tvaru klubovek jsou stavitelná a sklápěcí. Všechna sedadla i s opěradly jsou opatřena trvanlivými pery Epeda, která se vzájemně prostupují, takže tvoří souvislou plochu a zaručují nejměkčí perování. Ventilace u obou zavřených karoserií je upravena nad předním oknem, u cabrioletu umožňuje přístup čerstvého vzduchu vyklápěcí přední stěna, pečlivě utěsněná po obvodě gumovým profilem. Postranní okna jsou spouštěcí. Clona proti slunci je upravena uvnitř a je stavitelná. Dveře karoserie jsou vedeny gumovými vodítky, jenž zabraňují hluku a v dolní části jsou utěsněny zvláštním gumovým profilem proti vnikání prachu.Střecha cabrioletu je také zevnitř potažena suknem, které kryje střešní konstrukci a chrání před chladem.Stylová armaturní deska je vybavena vkusně uspořádanými přístroji. Kufr v celku s karoserií, v důsledku toho pevnější a velmi prostorný. Otvírá se s venku. Výbava je velmi bohatá.

Počet válců motoru……………………….. 6
Vrtání válců………………………. O 65 mm
Zvih pístů …………………………… 90 mm
Obsah válců………………………… 1,8 litru
Normální počet otáček…………. 2800/min
Výkon na brzdě……………………. 33 koní
Počet ložisek klik.hřídele ……………….. 4
Zásobní kola……………………………….. 2
Obruč kola……………………… 18×4“-W.B.
Pneumatiky balonové………4,75-18“W.B.
Rozchod kol………………………. 1300mm
Rozvor náprav……………………. 2775mm
Největší šířka vozu………………. 1600mm
Největší výška vozu……………… 1670mm
Výška rámu od země…………….. 420mm
Světlá výška vozu…………………. 180mm
Váha chassis………………………… 835 kg
Váha zavřeného vozu……………. 1150 kg
Max. rychlost jízdy asi……….. 100km/hod
min.rychlost na přímý…………… 6km/hod
Spotřeba benzínu asi………… 8kg/100km
Spotřeba oleje asi………….. 0,2kg/100km

 

Fotogalerie Škoda-633 1931-34